Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, τῆς δευτέρας καὶ ἀδεκάστου Παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μνείαν ποιούμεθα (Συναξάριον)
Η Τρίτη Κυριακή του Τριωδίου είναι αφιερωμένη στην Δευτέρα Παρουσία γι΄ αυτό και διαβάζεται και το αντίστοιχο ευαγγελικό ανάγνωσμα. Ακόμα ονομάζεται και Κυριακή τής Απόκρεω γιατί είναι η τελευταία ημέρα που οι Χριστιανοί καταναλώνουμε κρέας πριν την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Η εβδομάδα που ξεκινά ονομάζεται Τυρινής ή Τυροφάγου γιατί επιτρέπεται η κατανάλωση τυροκομικών.
Η ευαγγελική περικοπή αρχικά αναφέρει ότι θα τους κρίνει όλους και εκ δεξιών θα βρεθούν όσοι κληρονομήσουν την αιώνια βασιλεία των Ουρανών και στα αριστερά όσοι πάνε στην κόλαση. Γνωστοποιεί όμως στην συνέχεια το κριτήριο με το οποίο θα κρίνει όλους και είναι η αγάπη στον συνάνθρωπο.
Ο Ιωάννης ο Θεολόγος στην Αποκάλυψη αναφέρει ότι κατά την Δευτέρα Παρουσία θα συντριβεί γη και ουρανός «Ύστερα είδα ένα μεγάλο θρόνο λευκό, και εκείνον που καθόταν σε αὐτόν, από τού προσώπου τού οποίου εξαφανίσθηκε η γη και ο ουρανός χωρίς να αφήσουν ίχνη.» (Αποκάλυψη κεφάλαιο 20 στίχος 11), ενώ θα κριθούν όλοι οι νεκροί μικροί και μεγάλοι «Και είδα τούς νεκρούς, μεγάλους και μικρούς, να στέκονται εμπρός στον θρόνο·...» (Αποκάλυψη κεφάλαιο 20 στίχος 12) αλλά και οι ζωντανοί. Αυτό λέει και ο άγιος απόστολος Παύλος «Διότι σάς λέμε επί τη βάσει λόγου τού Κυρίου τα εξής, ότι εμείς οι ζώντες που θα παραμείνουμε μέχρι τής ελεύσεως τού Κυρίου, δεν θα φθάσουμε προτήτερα από εκείνους που κοιμήθηκαν...» (Ά Θεσσαλονικείς κεφάλαιο 4 στίχος 15) και μετά από αυτό σύμφωνα με τον Απόστολο Πέτρο θα «περιμένουμε νέους ουρανούς και νέα γη, στους οποίους θα κατοικεί δικαιοσύνη.» (΄Β Πέτρου κεφάλαιο 3 στίχος 13). Όλα αυτά όμως δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνουν «Ως προς δε την ημέρα εκείνη ή την ώρα, που θα γίνει η δευτέρα παρουσία, κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς ούτε οι άγγελοι που είναι στον ουρανό ούτε ο Υιός, παρὰ μόνο ο Πατέρας.» (Μάρκου κεφάλαιο 13 στίχος 32)
Έτσι λοιπόν συνειδητοποιούμε ότι ο Χριστός πέρα από φιλάνθρωπος είναι και κριτής και μάλιστα είναι ο πιο δίκαιος. Αυτή τη φορά όμως δεν θα έρθει ταπεινά αλλά με κάθε δόξα! Πλέον όμως συνειδητοποιούμε ότι είναι και παντοκράτωρ αφού εκεί θα συνειδητοποιήσουμε ότι τα γνωρίζει όλα. Σύμφωνα με ένα τροπάριο «βίβλοι ἀνοίγονται, καὶ πράξεις ἐλέγχονται, καὶ τὰ κρυπτὰ τοῦ σκότους δημοσιεύονται,» (Ιδιόμέλο αίνου όρθρου τρίτης Κυριακής Τριωδίου). Όλοι λοιπόν θα κριθούμε με τα έργα μας γιατί χωρίς αυτά η πίστη μας είναι νεκρή. Αυτό μάς λέει και ο Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος «Τα έργα αξιοποιούν και ζωντανεύουν την πίστη. Διότι, όπως το σώμα χωρίς την ψυχή είναι νεκρό και καταλήγει στην αποσύνθεση , έτσι και η πίστη χωρίς τα ενάρετα έργα είναι νεκρή και ανωφελής.» (Ιακώβου κεφάλαιο 2 στίχος 26).
Παράλληλα όμως αναφέρεται το κριτήριο με το οποίο ο Θεός θα μας κρίνει όλους και θα είναι η αγάπη! Η συγκεκριμένη ευαγγελική περικοπή αναφέρει κάποιες καταστάσεις που ίσως περιέλθει ο άνθρωπος και είναι: πείνα, δίψα, φιλοξενία γυμνότητα, ασθένεια και φυλάκιση. Ο Χριστός επιβεβαιώνει ότι όλοι είναι τύπος Χριστού άρα πρέπει να συμπεριφερόμαστε σε όλους αυτούς όπως στον Χριστό. Αυτό άλλωστε είναι η αγάπη προς τον Θεό. Το αντίθετο σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Ιωάννη είναι ψέμα και κοροϊδία «Εάν πει κανείς, «Αγαπώ τον Θεό», αλλά μισεί τούς αδελφούς του, αυτός είναι ψεύτης, διότι εκείνος που δεν αγαπά τον αδελφό του, τον οποίο έχει δει πως είναι δυνατόν να αγαπά τον Θεό τον οποίον δεν έχει δει;» (Ά Ιωάννη κεφάλαιο 4 στίχος 20).
Τις προηγούμενες Κυριακές βλέπαμε ότι όσο ήμασταν ζώντες απολαμβάναμε το άπειρο έλεος τού Κυρίου αλλά κατά την Τελική Κρίση θα είναι ανελέητη. Ας ετοιμάσουμε λοιπόν την ψυχή μας για εκείνη την ημέρα για να μην νιώσουμε τον τρόμο και τον φόβο όταν έλθει, αλλά να νιώσουμε το έλεος Του. «Αγρυπνείτε, μήπως τυχόν έλθει αιφνιδίως και σας βρει να κοιμάσθε.» (Μάρκου κεφάλαιο 13 στίχος 36).
Θεοδώρογλου Ευάγγελος πτυχιούχος Ιερατικών Σπουδών
Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου