27 Ιουνίου 2021

Η Επιστολή της Ιεράς Συνόδου προς την Υπουργό Παιδείας με τις 14 τροποποιήσεις που ζητά για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση

Αναδημοσίευση απο Γραφείο Ρεπορτάζ ope.gr Nικόλαος Ζαΐμης – Ρωμανός Αλβέρτης (orthodoxianewsagency.gr)

<<Την Επιστολή της Ιεράς Συνόδου παρέδωσαν το μεσημέρι της Πέμπτης στην Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως οι Μητροπολίτες Διδυμοτείχου κ. Δαμασκηνός και Ιλίου κ. Αθηναγόρας, ως αντιπρόσωποι της ΔΙΣ, και αφορά τις τροποποιήσεις που ζητά η Εκκλησία της Ελλάδος για το νομοσχέδιο που προωθεί το Υπουργείο για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση>>.

Οι 14 τροποποιήσεις που ζητά η Ιερά Σύνοδος

Συγκεκριμένα στην Επιστολή, την οποία υπογράφει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος ως Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου, παρατίθενται οι δεκατέσσερις θέσεις που ζητά η Εκκλησία της Ελλάδος να τροποποιηθούν στο νομοσχέδιο. Μεταξύ αυτών ζητά να μην καταργηθεί το Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, να κατοχυρωθούν όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα των Πτυχιούχων των Προγραμμάτων Σπουδών «Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων» και «Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής», να τεθεί ο τίτλος ΠΡΟΤΥΠΑ σε όλα τα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια – Λύκεια, να εξαιρεθεί αυτό της Ξάνθης από τον περιορισμό του ελάχιστου αριθμού μαθητών για εθνικούς λόγους, ενώ τέλος προτείνει η τρίτη Σχολή Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (Σ.Μ.Υ.Κ.) να λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη και όχι στα Ιωάννινα.

Αναλυτικότερα:    

1) Θεωρεί ότι πρέπει να παραμείνει σε πλήρη λειτουργία το συγχωνευόμενο, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης καθώς η μέχρι τώρα λειτουργία του έχει αποδείξει την προσφορά του, εξυπηρετείται η ορθή χωροθέτηση των Ακαδημιών, επιβάλλεται όμως και για προφανής εθνικούς λόγους. Τυχόν κατάργηση ή συγχώνευση του Προγράμματος αυτού κανένα λόγο δεν συνιστά, κατά τη γνώμη της Ιεράς Συνόδου, αναβάθμιση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών.

2) Να κατοχυρωθούν πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των αποφοίτων των Προγραμμάτων «Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων» και «Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής», των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών από την έναρξη λειτουργίας τους μέχρι σήμερα.

3) Να διασφαλισθούν πλήρως τα δικαιώματα των μελών του διδακτικού προσωπικού και των υπολοίπων εργαζομένων, τόσο σε Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία που τυχόν συγχωνευθεί με άλλη, όσο και στα δευτερεύοντα Προγράμματα Σπουδών εφόσον αυτά καταργηθούν.

4) Εφόσον οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες παραμείνουν μόνο με ένα Πρόγραμμα Σπουδών, η Ελληνική Πολιτεία να παράσχει εγγυήσεις να παράσχει εγγυήσεις ότι αυτό δεν θα οδηγήσει σε κατάργηση τους, λόγω συγκεκριμένης Ευρωπαϊκής Συμφωνίας (Μπολόνια 1999).

5) Να τεθεί ο τίτλος «ΠΡΟΤΥΠΑ» στα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια – Λύκεια, ως δηλωτικός της ουσιαστικής αναβαθμίσεως τους.

6) Να εξαιρεθεί το Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ξάνθης στην πρόβλεψη του του άρθρου 4 παρ. 4 περί εξαιρέσεως από τον ελάχιστο αριθμό φοιτώντων μαθητών, για λόγους πρώτιστα εθνικούς, όσο και ποιμαντικούς.

7) Στην περίπτωση 5.στ) του άρθρου 8, όπως και στην περίπτωση 5.ε) του άρθρου 18, προτείνεται, αντί του όρου «εγκόλπωση», ο όρος αποδοχή.

8) Στην παρ.1 του άρθρου 19, να απαλειφθεί το β’ εδάφιο που προβλέπει δυνατότητα για την κάλυψη αναγκών των Προτύπων Εκκλησιαστικών Σχολείων από τις επιχώριες Ιερέας Μητροπόλεις. Οι διοικητικές και λειτουργικές και λοιπές ανάγκες των Ε.Σ. να καλύπτονται σύμφωνα με τα ισχύοντα και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες της της Δημόσιας Γενικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

9) Στο άρθρο 30, επειδή η παράγραφος 3 δεν είναι δυνατόν να παραγραφεί, να επαναδιατυπωθεί, ώστε να μην φαίνεται αντίφαση ως προς τα προηγούμενα, αλλά και συγχρόνως να μην δημιουργούνται νομικά ζητήματα.

10) Στην παρ. 3 του άρθρου 33 προτείνεται η κάλυψη των εξόδων μετακινήσεως, διαμονής και σιτίσεως των εκπαιδευομένων και διδασκόντων να γίνεται από την Ιερά Μητρόπολη στην οποία θα εκπαιδεύονται πρακτικά οι Ιεροσπουδαστές (ιερατική μαθητεία) τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό, ώστε να μην επιβαρυνθούν μόνο συγκεκριμένες Ιερές Μητροπόλεις και να διαμοιρασθούν τα έξοδα.

11) Στο άρθρο 37, παρ. 1, ως δεύτερο εξεταζόμενο μάθημα των γραπτών εξετάσεων να ορισθεί το μάθημα των Θρησκευτικών, αντί της «Θεολογίας» όπως αναφέρεται τώρα.

12) Στο άρθρο 45, ένα μέλος της Τριμελούς Εφορείας Λειτουργίας των Σ.Μ.Υ.Κ. να ορίζεται από την Διαρκή Ιερά Σύνοδο.

13) Στο άρθρο 48, παρ. 1, να αναφέρεται ρητά ότι οι ανάγκες σιτίσεως και διαμονής των Ιεροσπουδαστών των Σ.Μ.Υ.Κ. βαρύνουν τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, πλην της Σ.Μ.Υ.Κ. της Ριζαρείου Εκκλησιαστικής Σχολής.

14) Ως προς τον τόπο λειτουργία της τρίτης Σ.Μ.Υ.Κ. (πλην της Ριζαρείου και της Κρήτης), η οποία στο Σχέδιο Νόμου έχει προορισθεί να λειτουργήσει στα Ιωάννινα, η Ιερά Σύνοδος προτείνει την πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποία ευρίσκεται στο κέντρο της Βορείου Ελλάδος και θα εξυπηρετήσει όλες τις Ιερές Μητροπόλεις Αυτής.

Στο προσκήνιο το ζήτημα της εκπαίδευσης των κληρικών

Το θέμα για το εν λόγω νομοσχέδιο απασχόλησε τη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου η οποία συνήλθε το διήμερο 23 – 24 Ιουνίου. Ωστόσο, επισκιάστηκε την δεύτερη ημέρα από το πρωτοφανές συμβάν της επίθεσης με καυστικό υγρό καθαιρεμένου ιερέα έναντι 7 Μητροπολιτών το οποίο έγινε το απόγευμα της Τετάρτης κατά τη διάρκεια εκδίκασης υπόθεσης του δράστη από το Δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο.

Το τελευταίο αυτό δραματικό γεγονός έφερε στο προσκήνιο τη συζήτηση για τον τρόπο επιλογής και εκπαίδευσης των κληρικών. Μάλιστα, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος δήλωσε από το Συνοδικό Μέγαρο μετά το συμβάν, τα εξής:

Αυτό όμως σαν γεγονός πρέπει να μας προβληματίσει και να διερωτηθούμε γιατί έγινε, ποιοι δεν πρόσεξαν, πού είναι οι ευθύνες και να λάβουμε τα μέτρα μας. Μέτρα όχι κατασταλτικά από πλευράς Εκκλησίας, αλλά μέτρα πνευματικά, μέτρα προβληματισμού, για τον τρόπο σπουδής των κληρικών μας, μέτρα πώς επιλέγουμε τους κληρικούς μας.

Ένα σημείο που ιδιαίτερα το χρειαζόμαστε αυτές τις ημέρες ότι από αύριο προετοιμάζεται να ψηφιστεί ο νόμος της Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως. Δηλαδή, τι χρειάζεται να σπουδάσει και πώς θα κινηθεί κάποιος που θα γίνει κληρικός. Μέχρι τώρα έχει γίνει ένα μεγάλο λάθος που προσπαθούμε τώρα και η Πολιτεία και εμείς να το διορθώσουμε. Διερωτάται κανείς, θα μπορούσε π.χ. ένας εύελπις ή αξιωματικός της Αεροπορίας ναρθεί στην Εκκλησία και να πει μορφώστε με, διότι εγώ θέλω να οδηγήσω το αεροπλάνο, διότι θέλω να κάνω το επάγγελμά μου, του στρατιωτικού, του αστυνομικού, του αεροπόρου. Αυτό γίνεται μόνο στην Εκκλησία.

Τους παπάδες μέχρι τώρα τους μορφώνει η Πολιτεία. Το Υπουργείο Παιδείας μέχρι τώρα είναι εκείνο που είναι υπεύθυνο για την πρόσληψη, για την παρακολούθηση, για την εκπαίδευση των ανθρώπων, οι οποίοι θα υπηρετήσουν την Εκκλησία. Τώρα λοιπόν γίνεται μια τομή και η Εκκλησία, μετά από 200 περίπου χρόνια,  μπορεί να έχει, όχι την πρωτοβουλία, την πλειοψηφία στο συμβούλιο εκείνο που θα αποφασίζει πώς θα μπούνε αυτά τα παιδιά, πώς θα μαθητεύσουν, πώς θα προχωρήσουν. Επομένως, μέσα στον προβληματισμό μέσα στο γεγονός αυτό που μας τάραξε όλους είναι και ένας προβληματισμός θρησκευτικός. Πώς, ποιος έχει την ευθύνη για τον καταρτισμό των κληρικών της Εκκλησίας. Επομένως, θα πρέπει να το δούμε αυτό το γεγονός, να το προσπεράσουμε και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για εξυγίανση και βελτίωση του χώρου των λειτουργών της Εκκλησίας.

Αυτά θέλω να σας πω, να σας ευχαριστήσω όλους για το ενδιαφέρον σας, παρόλο που πολλές φορές μας στενοχωρείτε μερικές φορές, αλλά επειδή είστε παιδιά μας δεν μένουμε σε αυτό το γεγονός.

Nα πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Πολιτεία για έναν νόμο που φέρνει τώρα να ψηφιστεί για το θέμα της εκπαιδεύσεως των κληρικών και χαιρετίζω με ιδιαίτερο τρόπο και ευχαριστίες πολλές την Υπουργό Παιδείας την κ. Κεραμέως, τον Πρωθυπουργό μας, που και αυτός φρόντισε, αλλά και το σώμα της Βουλής, που επιτέλους ένα κομμάτι, την πρωτοβουλία, την πλειοψηφία, την επιλογή των δασκάλων, την επιλογή των παιδιών, την επιλογή του προγράμματος που θα αναπτυχθεί θα είναι εκκλησιαστικό και δεν θα είναι κρατικό, όχι ότι τώρα δεν γίνεται η προσπάθεια του κράτους, αλλά είναι άλλη η αρμοδιότητα. Δηλαδή θα ήταν τραγικό, ανόητο να έλεγα ότι η Εκκλησία μας θα εκπαιδεύει τους ανθρώπους … και τους αξιωματικούς οπουδήποτε, αυτά είναι θέματα της Πολιτείας και το θέμα των ιερέων ποιοι θα γίνονται, πώς θα γίνονται και πώς θα πορεύονται είναι θέμα καθαρό της Εκκλησίας.

Δείτε το υπόμνημα: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου